Hotel Alfabet reacties

Marjo Rietveld (Salon Pinto):

Onlangs het boek van Klaas gelezen, een aangename verrassing en stilistisch vrij superieur.

Mirjam Scholten op BolCom:

Het boek is zowel vervreemdend en ondoorgrondelijk als grappig. Lezers kunnen op zoek gaan naar de precieze bedoelingen van de schrijver, ze kunnen zich ook laten meevoeren door deze beeldende, goed geschreven roman. Een vervreemdend, prachtig geschreven verhaal in gestolde tijd, waarin het einde van de hoofdpersoon nabij lijkt. Romandebuut.

Marianne Cramer op Hebban:

Het boek is is doorspekt met surrealistische en absurdistische gebeurtenissen en het is dan ook belangrijk je aandacht van het begin tot het einde er goed bij te houden. Dit wil niet zeggen dat de schrijfstijl lastig zou zijn, want deze is juist heel boeiend. Je wordt ondergedompeld in en meegesleept door een verhaal van een schrijver met grote verbeeldingskracht. Het begin lijkt wat traag, maar al snel raak je verzeild in een wervelwind van opeenvolgende ontmoetingen en voorvallen.

De vele dialogen hebben bijna allemaal een humoristisch tintje en zeggen veel over de karakters van de verschillende personen. Het boek krijgt van mij een zeer verdiende vijf sterren.

Iwona op Hebban:

Hotel Alfabet’ is een surrealistisch verhaal, met mooie woorden geschreven. Klaas ten Holt brengt ons in een hotel waar de tijd gestopt lijkt te zijn. De lezer weet niet wat een droom en wat de realiteit is. Het boek vol symboliek en mysterie, voor een echte liefhebber.

Mysterieuze gebeurtenissen, soms zonder duidelijke betekenis … maar… moet er alles een verklaring hebben? ‘Hotel Alfabet’ blijft langer in mijn hoofd.

Maarten Treurniet, regisseur (de Passievrucht, Heineken ontvoering):

Op vakantie je boek in een ruk uitgelezen. Wat een feest. Geweldig geschreven uiterst erudiet en vol fantasie. Heerlijk. Ik wil meer!

Guus Janssen (componist):

Ik heb Hotel Alfabet met veel plezier gelezen, het was een draaikolk van krankzinnige gebeurtenissen. Zeer onderhoudend en mooi geschreven.

Wat ik niet helemaal begreep is de langdurige foeter-scene waar Adriaan uitvaart tegen die primarius. Waar had die goede man dat aan te danken?

En nu nog iets: je hebt volgens mij de meest ranzige sex-scene uit de literatuurgeschiedenis geschreven, dan doel ik op de vrijage tussen Adriaan en de weduwe. Die lees je met een rare tegenstrijdige combinatie van opwinding en walging, goed hoor!

Rob Kloet (slagwerker The Nits):

Wat een waanzinnig boek heb je geschreven, ik viel van de ene verbazing in de andere. Ik kon bijna niet ophouden met lezen, fascinerend. Een overweldigend zich verdichtend netwerk van situatieschetsen, persoonsbeschrijvingen, flashbacks, intriges, verwijzingen (ook ik heb veel teruggezocht), fantasiewerelden…, een niet aflatende stroom van indrukken wordt over de lezer uitgestort waardoor hij in het verhaal wordt meegezogen en de waanzin van Adriaan Hoorndrager bijna fysiek ervaart.

Ik zie duidelijk een parallel met je muziek, vooral op de momenten dat je vrij improviseert. Onconventioneel, met moed en esprit. Een prachtig boek en totaal Klaas.

Tjadine Stheeman (literair vertaalster):

Ik vind het heel erg goed. Verrassend, eigenzinnig, leerzaam en heel beeldend geschreven. Al die details, heerlijk. En ook al die mensen. En ik wil de hele tijd doorlezen, ook een goed teken. Ik ben fan van je.

Martijn Padding (componist):

Wat een fantasievol, grillig en geestig boek is het. Hele mooie gekke taferelen zoals de berenjacht en het halslachtig geneuk wisselen af met minitieuze beschrijvingen. En de ontlading naar die extreem lange monoloog tegen de primarius werkt heel dramatisch. Dat is een mooie compositorische vorm vondst. Je hebt mooie rollen bedacht, iedereen is geprofileerd.  En De coda waarin dat monster rondscharrelt vind ik een sterk einde. Het is allemaal natuurlijk heel precies bedacht maar het is nergens ingewikkeld of complex. Het leest dus heel lekker 'heer'. Ik heb er erg veel plezier aan beleefd en kijk uit naar de volgende ten Holt.